Comprehensive Texts
৷৷ശ്രീഃ৷৷ |
ജന്തൂനാം നരജന്മ ദുര്ലഭമതഃ പുംസ്ത്വം തതോ വിപ്രതാ |
ദുര്ലഭം ത്രയമേവൈതദ്ദേവാനുഗ്രഹഹേതുകമ്. |
ലബ്ധ്വാ കഥംചിന്നരജന്മ ദുര്ലഭം |
ഇതഃ കോ ന്വസ്തി മൂഢാത്മാ യസ്തു സ്വാര്ഥേ പ്രമാദ്യതി. |
പഠന്തു ശാസ്ത്രാണി യജന്തു ദേവാ- |
അമൃതത്വസ്യ നാശാസ്തി വിത്തേനേത്യേവ ഹി ശ്രുതിഃ. |
അതോ വിമുക്ത്യൈ പ്രയതേത വിദ്വാ- |
ഉദ്ധരേദാത്മനാത്മാനം മഗ്നം സംസാരവാരിധൌ. |
സംന്യസ്യ സര്വകര്മാണി ഭവബന്ധവിമുക്തയേ. |
ചിത്തസ്യ ശുദ്ധയേ കര്മ ന തു വസ്തൂപലബ്ധയേ. |
സമ്യഗ്വിചാരതഃ സിദ്ധാ രജ്ജുതത്ത്വാവധാരണാ. |
അര്ഥസ്യ നിശ്ചയോ ദൃഷ്ടോ വിചാരേണ ഹിതോക്തിതഃ. |
അധികാരിണമാശാസ്തേ ഫലസിദ്ധിര്വിശേഷതഃ. |
അതോ വിചാരഃ കര്തവ്യോ ജിജ്ഞാസോരാത്മവസ്തുനഃ. |
മേധാവീ പുരുഷോ വിദ്വാനൂഹാപോഹവിചക്ഷണഃ. |
വിവേകിനോ വിരക്തസ്യ ശമാദിഗുണശാലിനഃ. |
സാധനാന്യത്ര ചത്വാരി കഥിതാനി മനീഷിഭിഃ. |
ആദൌ നിത്യാനിത്യവസ്തുവിവേകഃ പരിഗണ്യതേ. |
ശമാദിഷട്കസംപത്തിര്മുമുക്ഷുത്വമിതി സ്ഫുടമ്. |
സോയം നിത്യാനിത്യവസ്തുവിവേകഃ സമുദാഹൃതഃ. |
ദേഹാദിബ്രഹ്മപര്യന്തേ ഹ്യനിത്യേ ഭോഗ്യവസ്തുനി. |
സ്വലക്ഷ്യേ നിയതാവസ്ഥാ മനസഃ ശമ ഉച്യതേ. |
ഉഭയേഷാമിന്ദ്രിയാണാം സ ദമഃ പരികീര്തിതഃ. |
സഹനം സര്വദുഃഖാനാമപ്രതീകാരപൂര്വകമ്. |
ശാസ്ത്രസ്യ ഗുരുവാക്യസ്യ സത്യബുദ്ധ്യാവധാരണാ. |
സമ്യഗാസ്ഥാപനം ബുദ്ധേഃ ശുദ്ധേ ബ്രഹ്മണി സര്വദാ. |
അഹംകാരാദിദേഹാന്താന്ബന്ധാനജ്ഞാനകല്പിതാന്. |
മന്ദമധ്യമരൂപാപി വൈരാഗ്യേണ ശമാദിനാ. |
വൈരാഗ്യം ച മുമുക്ഷുത്വം തീവ്രം യസ്യ തു വിദ്യതേ. |
ഏതയോര്മന്ദതാ യത്ര വിരക്തത്വമുമുക്ഷയോഃ. |
മോക്ഷകാരണസാമഗ്ര്യാം ഭക്തിരേവ ഗരീയസീ. |
സ്വാത്മതത്ത്വാനുസംധാനം ഭക്തിരിത്യപരേ ജഗുഃ. |
ഉപസീദേദ്ഗുരും പ്രാജ്ഞം യസ്മാദ്ബന്ധവിമോക്ഷണമ്. |
ബ്രഹ്മണ്യുപരതഃ ശാന്തോ നിരിന്ധന ഇവാനലഃ. |
തമാരാധ്യ ഗുരും ഭക്ത്യാ പ്രഹ്വഃ പ്രശ്രയസേവനൈഃ. |
സ്വാമിന്നമസ്തേ നതലോകബന്ധോ |
ദുര്വാരസംസാരദവാഗ്നിതപ്തം |
ശാന്താ മഹാന്തോ നിവസന്തി സന്തോ |
അയം സ്വഭാവഃ സ്വത ഏവ യത്പര- |
ബ്രഹ്മാനന്ദരസാനുഭൂതികലിതൈഃ പൂതൈഃ സുശീതൈഃ സിതൈ- |
കഥം തരേയം ഭവസിന്ധുമേതം |
തഥാ വദന്തം ശരണാഗതം സ്വം |
വിദ്വാന്സ തസ്മാ ഉപസത്തിമീയുഷേ |
മാ ഭൈഷ്ട വിദ്വംസ്തവ നാസ്ത്യപായഃ |
അസ്ത്യുപായോ മഹാന്കശ്ചിത്സംസാരഭയനാശനഃ. |
വേദാന്താര്ഥവിചാരേണ ജായതേ ജ്ഞാനമുത്തമമ്. |
ശ്രദ്ധാഭക്തിധ്യാനയോഗാന്മുമുക്ഷോ- |
അജ്ഞാനയോഗാത്പരമാത്മനസ്തവ |
ശിഷ്യ ഉവാച -- |
കോ നാമ ബന്ധഃ കഥമേഷ ആഗതഃ |
ശ്രീഗുരുരുവാച -- |
ഋണമോചനകര്താരഃ പിതുഃ സന്തി സുതാദയഃ. |
മസ്തകന്യസ്തഭാരാദേര്ദുഃഖമന്യൈര്നിവാര്യതേ. |
പഥ്യമൌഷധസേവാ ച ക്രിയതേ യേന രോഗിണാ. |
വസ്തുസ്വരൂപം സ്ഫുടബോധചക്ഷുഷാ |
അവിദ്യാകാമകര്മാദിപാശബന്ധം വിമോചിതുമ്. |
ന യോഗേന ന സാംഖ്യേന കര്മണാ നോ ന വിദ്യയാ. |
വീണായാ രൂപസൌന്ദര്യം തന്ത്രീവാദനസൌഷ്ഠവമ്. |
വാഗ്വൈഖരീ ശബ്ദഝരീ ശാസ്ത്രവ്യാഖ്യാനകൌശലമ്. |
അവിജ്ഞാതേ പരേ തത്ത്വേ ശാസ്ത്രാധീതിസ്തു നിഷ്ഫലാ. |
ശബ്ദജാലം മഹാരണ്യം ചിത്തഭ്രമണകാരണമ്. |
അജ്ഞാനസര്പദഷ്ടസ്യ ബ്രഹ്മജ്ഞാനൌഷധം വിനാ. |
ന ഗച്ഛതി വിനാ പാനം വ്യാധിരൌഷധശബ്ദതഃ. |
അകൃത്വാ ദൃശ്യവിലയമജ്ഞാത്വാ തത്ത്വമാത്മനഃ. |
അകൃത്വാ ശത്രുസംഹാരമഗത്വാഖിലഭൂശ്രിയമ്. |
ആപ്തോക്തിം ഖനനം തഥോപരിശിലാപാകര്ഷണം സ്വീകൃതിം |
തസ്മാത്സര്വപ്രയത്നേന ഭവബന്ധവിമുക്തയേ. |
യസ്ത്വയാദ്യ കൃതഃ പ്രശ്നോ വരീയാഞ്ശാസ്ത്രവിന്മതഃ. |
ശ്രൃണുഷ്വാവഹിതോ വിദ്വന് യന്മയാ സമുദീര്യതേ. |
മോക്ഷസ്യ ഹേതുഃ പ്രഥമോ നിഗദ്യതേ |
തതഃ ശ്രുതിസ്തന്മനനം സതത്ത്വ- |
യദ്ബോദ്ധവ്യം തവേദാനീമാത്മാനാത്മവിവേചനമ്. |
മജ്ജാസ്ഥിമേദഃപലരക്തചര്മത്വഗാഹ്വയൈര്ധാതുഭിരേഭിരന്വിതമ്. |
അഹം മമേതി പ്രഥിതം ശരീരം |
പരസ്പരാംശൈര്മിലിതാനി ഭൂത്വാ |
യ ഏഷു മൂഢാ വിഷയേഷു ബദ്ധാ |
ശബ്ദാദിഭിഃ പഞ്ചഭിരേവ പഞ്ച |
ദോഷേണ തീവ്രോ വിഷയഃ കൃഷ്ണസര്പവിഷാദപി. |
വിഷയാശാമഹാപാശാദ്യോ വിമുക്തഃ സുദുസ്ത്യജാത്. |
ആപാതവൈരാഗ്യവതോ മുമുക്ഷൂ- |
വിഷയാഖ്യഗ്രഹോ യേന സുവിരക്ത്യസിനാ ഹതഃ. |
വിഷമവിഷയമാര്ഗേ ഗച്ഛതോനച്ഛബുദ്ധേഃ |
മോക്ഷസ്യ കാ്ക്ഷാ യദി വൈ തവാസ്തി |
അനുക്ഷണം യത്പരിഹൃത്യ കൃത്യ- |
ശരീരപോഷണാര്ഥീ സന്യ ആത്മാനം ദിദൃക്ഷതേ. |
മോഹ ഏവ മഹാമൃത്യുര്മുമുക്ഷോര്വപുരാദിഷു. |
മോഹം ജഹി മഹാമൃത്യും ദേഹദാരസുതാദിഷു. |
ത്വങ്മാംസരുധിരസ്നായുമേദോമജ്ജാസ്ഥിസംകുലമ്. |
പഞ്ചീകൃതേഭ്യോ ഭൂതേഭ്യഃ സ്ഥൂലേഭ്യഃ പൂര്വകര്മണാ. |
ബാഹ്യേന്ദ്രിയൈഃ സ്ഥൂലപദാര്ഥസേവാം |
സര്വോപി ബാഹ്യഃ സംസാരഃ പുരുഷസ്യ യദാശ്രയഃ. |
സ്ഥൂലസ്യ സംഭവജരാമരണാനി ധര്മാഃ |
ബുദ്ധീന്ദ്രിയാണി ശ്രവണം ത്വഗക്ഷി |
നിഗദ്യതേന്തഃകരണം മനോ ധീ- |
അത്രാഭിമാനാദഹമിത്യഹംകൃതിഃ |
പ്രാണാപാനവ്യാനോദാനസമാനാ ഭവത്യസൌ പ്രാണഃ. |
വാഗാദിപഞ്ച ശ്രവണാദിപഞ്ച |
ഇദം ശരീരം ശ്രൃണു സൂക്ഷ്മസംജ്ഞിതം |
സ്വപ്നോ ഭവത്യസ്യ വിഭക്ത്യവസ്ഥാ |
ധീമാത്രകോപാധിരശേഷസാക്ഷീ |
സര്വവ്യാപൃതികരണം ലിങ്ഗമിദം സ്യാച്ചിദാത്മനഃ പുംസഃ. |
അന്ധത്വമന്ദത്വപുത്വധര്മാഃ |
ഉച്ഛവാസനിഃശ്വാസവിജൃമ്ഭണക്ഷുത- |
അന്തഃകരണമേതേഷു ചക്ഷുരാദിഷു വര്ഷ്മണി. |
അഹംകാരഃ സ വിജ്ഞേയഃ കര്താ ഭോക്താഭിമാന്യയമ്. |
വിഷയാണാമാനുകൂല്യേ സുഖീ ദുഃഖീ വിപര്യയേ. |
ആത്മാര്ഥത്വേന ഹി പ്രേയാന്വിഷയോ ന സ്വതഃ പ്രിയഃ. |
തത ആത്മാ സദാനന്ദോ നാസ്യ ദുഃഖം കദാചന. |
അവ്യക്തനാമ്നീ പരമേശശക്തി- |
സന്നാപ്യസന്നാപ്യുഭയാത്മികാ നോ |
ശുദ്ധാദ്വയബ്രഹ്മവിബോധനാശ്യാ |
വിക്ഷേപശക്തീ രജസഃ ക്രിയാത്മികാ |
കാമഃ ക്രോധോ ലോഭദമ്ഭാഭ്യസൂയാ- |
ഏഷാവൃതിര്നാമ തമോഗുണസ്യ |
പ്രജ്ഞാവാനപി പണ്ഡിതോപി ചതുരോപ്യത്യന്തസൂക്ഷ്മാര്ഥദൃ- |
അഭാവനാ വാ വിപരീതഭാവനാ |
അജ്ഞാനമാലസ്യജഡത്വനിദ്രാ- |
സത്ത്വം വിശുദ്ധം ജലവത്തഥാപി |
മിശ്രസ്യ സത്ത്വസ്യ ഭവന്തി ധര്മാ- |
വിശുദ്ധസത്ത്വസ്യ ഗുണാഃ പ്രസാദഃ |
അവ്യക്തമേതത്ിത്രഗുണൈര്നിരുക്തം |
സര്വപ്രകാരപ്രമിതിപ്രശാന്തി- |
ദേഹേന്ദ്രിയപ്രാണമനോഹമാദയഃ |
മായാ മായാകാര്യം സര്വം മഹദാദി ദേഹപര്യന്തമ്. |
അഥ തേ സംപ്രവക്ഷ്യാമി സ്വരൂപം പരമാത്മനഃ. |
അസ്തി കശ്ചിത്സ്വയം നിത്യമഹംപ്രത്യയലമ്ബനഃ. |
യോ വിജാനാതി സകലം ജാഗ്രത്സ്വപ്നസുഷുപ്തിഷു. |
യഃ പശ്യതി സ്വയം സര്വം യം ന വ്യാപ്നോതി കിംചന. |
യേന വിശ്വമിദം വ്യാപ്തം യം ന വ്യാപ്നോതി കിംചന. |
യസ്യ സംനിധിമാത്രേണ ദേഹേന്ദ്രിയമനോധിയഃ. |
അഹംകാരാദിദേഹാന്താ വിഷയാശ്ച സുഖാദയഃ. |
ഏഷോന്തരാത്മാ പുരുഷഃ പുരാണോ |
അത്രൈവ സത്ത്വാത്മനി ധീഗുഹായാ- |
ജ്ഞാതാ മനോഹംകൃതിവിക്രിയാണാം |
ന ജായതേ നോ മ്രിയതേ ന വര്ധതേ |
പ്രകൃതിവികൃതിഭിന്നഃ ശുദ്ധബോധസ്വഭാവഃ |
നിയമിതമനസാമും ത്വം സ്വമാത്മാനമാത്മ- |
അത്രാനാത്മന്യഹമിതി മതിര്ബന്ധ ഏഷോസ്യ പുംസഃ |
അതസ്മിംസ്തദ്ബുദ്ധിഃ പ്രഭവതി വിമൂഢസ്യ തമസാ |
അഖണ്ഡനിത്യാദ്വയബോധശക്ത്യാ |
തിരോഭൂതേ സ്വാത്മന്യമലതരതേജോവതി പുമാ- |
മഹാമോഹഗ്രാഹഗ്രസനഗലിതാത്മാവഗമനോ |
ഭാനുപ്രഭാസംജനിതാഭ്രപങ്ക്തി- |
കബലിതദിനനാഥേ ദുര്ദിനേ സാന്ദ്രമേഘൈ- |
ഏതാഭ്യാമേവ ശക്തിഭ്യാം ബന്ധഃ പുംസഃ സമാഗതഃ. |
ബീജം സംസൃതിഭൂമിജസ്യ തു തമോ ദേഹാത്മധീരങ്കുരോ |
അജ്ഞാനമൂലോയമനാത്മബന്ധോ |
നാസ്ത്രൈര്ന ശസ്ത്രൈരനിലേന വഹ്നിനാ |
ശ്രുതിപ്രമാണൈകമതേഃ സ്വധര്മ- |
കോശൈരന്നമയാദ്യൈഃ പഞ്ചഭിരാത്മാ ന സംവൃതോ ഭാതി. |
തച്ഛൈവാലാപനയേ സമ്യക്സലിലം പ്രതീയതേ ശുദ്ധമ്. |
പഞ്ചാനാമപി കോശാനാമപവാദേ വിഭാത്യയം ശുദ്ധഃ. |
ആത്മാനാത്മവിവേകഃ കര്തവ്യോ ബന്ധമുക്തയേ വിദുഷാ. |
മുഞ്ജാദിഷീകാമിവ ദൃശ്യവര്ഗാ- |
ദേഹോയമന്നഭവനോന്നമയസ്തു കോശോ |
പൂര്വം ജനേരപി മൃതേരഥ നായമസ്തി |
പാണിപാദാദിമാന്ദേഹോ നാത്മാ വ്യങ്ഗേപി ജീവനാത്. |
ദേഹതദ്ധര്മതത്കര്മതദവസ്ഥാദിസാക്ഷിണഃ. |
ശല്യരാശിര്മാംസലിപ്തോ മലപൂര്ണോതികശ്മലഃ. |
ത്വങ്മാംസമേദോസ്ഥിപുരീഷരാശാ- |
ദേഹോഹമിത്യേവ ജഡസ്യ ബുദ്ധി- |
അത്രാത്മബുദ്ധിം ത്യജ മൂഢബുദ്ധേ |
ദേഹേന്ദ്രിയാദാവസതി ഭ്രമോദിതാം |
ഛായാശരീരേ പ്രതിബിമ്ബഗാത്രേ |
ദേഹാത്മധീരേവ നൃണാമസദ്ധിയാം |
കര്മേന്ദ്രിയൈഃ പഞ്ചഭിരഞ്ചിതോയം |
നൈവാത്മാപി പ്രാണമയോ വായുവികാരോ |
ജ്ഞാനേന്ദ്രിയാണി ച മനശ്ച മനോമയഃ സ്യാ- |
പ്ചേന്ദ്രിയൈഃ പഞ്ചഭിരേവ ഹോതൃഭിഃ |
ന ഹ്യസ്ത്യവിദ്യാ മനസോതിരിക്താ |
സ്വപ്നേര്ഥശൂന്യേ സൃജതി സ്വശക്ത്യാ |
സുഷുപ്തികാലേ മനസി പ്രലീനേ |
വായുനാനീയതേ മേഘഃ പുനസ്തേനൈവ ലീയതേ. |
ദേഹാദിസര്വവിഷയേ പരികല്പ്യ രാഗം |
തസ്മാന്മനഃ കാരണമസ്യ ജന്തോ- |
വിവേകവൈരാഗ്യഗുണാതിരേകാ- |
മനോ നാമ മഹാവ്യാഘ്രോ വിഷയാരണ്യഭൂമിഷു. |
മനഃ പ്രസൂതേ വിഷയാനശേഷാ- |
അസങ്ഗചിദ്രൂപമമും വിമോഹ്യ |
അധ്യാസദോഷാത്പുരുഷസ്യ സംസൃതി- |
അതഃ പ്രാഹുര്മനോവിദ്യാം പണ്ഡിതാസ്തത്ത്വദര്ശിനഃ. |
തന്മനഃശോധനം കാര്യം പ്രയത്നേന മുമുക്ഷുണാ. |
മോക്ഷൈകസക്ത്യാ വിഷയേഷു രാഗം |
മനോമയോ നാപി ഭവേത്പരാത്മാ |
ബുദ്ധിര്ബുദ്ധീന്ദ്രിയൈഃ സാര്ധം സവൃത്തിഃ കര്തൃലക്ഷണഃ. |
അനുവ്രജച്ചിത്പ്രതിബിമ്ബശക്തി- |
അനാദികാലോയമഹംസ്വഭാവോ |
ഭുങ്ക്തേ വിചിത്രാസ്വപി യോനിഷു വ്രജ- |
ദേഹാദിനിഷ്ഠാശ്രമധര്മകര്മ- |
യോയം വിജ്ഞാനമയഃ പ്രാണേഷു ഹൃദി സ്ഫുരത്സ്വയംജ്യോതിഃ. |
സ്വയം പരിച്ഛേദമുപേത്യ ബുദ്ധേ- |
ഉപാധിസംബന്ധവശാത്പരാത്മാ- |
ശിഷ്യ ഉവാച -- |
അതോസ്യ ജീവഭാവോപി നിത്യോ ഭവതി സംസൃതിഃ. |
ശ്രീഗുരുരുവാച -- |
ഭ്രാന്തിം വിനാ ത്വസങ്ഗസ്യ നിഷ്ക്രിയസ്യ നിരാകൃതേഃ. |
സ്വസ്യ ദ്രഷ്ടുര്നിര്ഗുണസ്യാക്രിയസ്യ |
യാവദ്ഭ്രാന്തിസ്താവദേവാസ്യ സത്താ |
അനാദിത്വമവിദ്യായാഃ കാര്യസ്യാപി തഥേഷ്യതേ. |
പ്രബോധേ സ്വപ്നവത്സര്വം സഹമൂലം വിനശ്യതി. |
അനാദേരപി വിധ്വംസഃ പ്രാഗഭാവസ്യ വീക്ഷിതഃ. |
ജീവത്വം ന തതോന്യത്തു സ്വരൂപേണ വിലക്ഷണമ്. |
വിനിവൃത്തിര്ഭവേത്തസ്യ സമ്യഗ്ജ്ഞാനേന നാന്യഥാ. |
തദാത്മാനാത്മനോഃ സമ്യഗ്വിവേകേനൈവ സിധ്യതി. |
ജലം പങ്കവദസ്പഷ്ടം പങ്കാപായേ ജലം സ്ഫുടമ്. |
അസന്നിവൃത്തൌ തു സദാത്മനഃ സ്ഫുട- |
അതോ നായം പരാത്മാ സ്യാദ്വിജ്ഞാനമയശബ്ദഭാക്. |
ആനന്ദപ്രതിബിമ്ബചുമ്ബിതതനുര്വൃത്തിസ്തമോജൃമ്ഭിതാ |
ആനന്ദമയകോശസ്യ സുഷുപ്തൌ സ്ഫൂര്തിരുത്കടാ. |
നൈവായമാനന്ദമയഃ പരാത്മാ |
പഞ്ചാനാമപി കോശാനാം നിഷേധേ യുക്തിതഃ കൃതേ. |
യോയമാത്മാ സ്വയംജ്യോതിഃ പഞ്ചകോശവിലക്ഷണഃ. |
ശിഷ്യ ഉവാച -- |
ശ്രീഗുരുരുവാച -- |
സര്വേ യേനാനുഭൂയന്തേ യഃ സ്വയം നാനുഭൂയതേ. |
തത്സാക്ഷികം ഭവേത്തത്തദ്യദ്യദ്യേനാനുഭൂയതേ. |
അസൌ സ്വസാക്ഷികോ ഭാവോ യതഃ സ്വേനാനുഭൂയതേ. |
ജാഗ്രത്സ്വപ്നസുഷുപ്തിഷു സ്ഫുടതരം യോസൌ സമുജ്ജൃമ്ഭതേ |
ഘടോദകേ ബിമ്ബിതമര്കബിമ്ബ- |
ഘടം ജലം തദ്ഗതമര്കബിമ്ബം |
ദേഹം ധിയം ചിത്പ്രതിബിമ്ബമേതം |
നിത്യം വിമും സര്വഗതം സുസൂക്ഷ്മ- |
വിശോക ആനന്ദഘനോ വിപശ്ചി- |
ബ്രഹ്മാഭിന്നത്വവിജ്ഞാനം ഭവമോക്ഷസ്യ കാരണമ്. |
ബ്രഹ്മഭൂതസ്തു സംസൃത്യൈ വിദ്വാന്നാവര്തതേ പുനഃ. |
സത്യം ജ്ഞാനമനന്തം ബ്രഹ്മ വിശുദ്ധം പരം സ്വതഃ സിദ്ധമ്. |
സദിദം പരമാദ്വൈതം സ്വസ്മാദന്യസ്യ വസ്തുനോഭാവാത്. |
യദിദം സകലം വിശ്വം നാനാരൂപം പ്രതീതമജ്ഞാനാത്. |
മൃത്കാര്യഭൂതോപി മൃദോ ന ഭിന്നഃ |
കേനാപി മൃദ്ഭിന്നതയാ സ്വരൂപം |
സദ്ബ്രഹ്മകാര്യം സകലം സദേവ |
ബ്രഹ്മൈവേദം വിശ്വമിത്യേവ വാണീ |
സത്യം യദി സ്യാജ്ജഗദേതദാത്മനോ- |
ഈശ്വരോ വസ്തുതത്ത്വജ്ഞോ ന ചാഹം തേഷ്വവസ്ഥിതഃ. |
യദി സത്യം ഭവേദ്വിശ്വം സുഷുപ്താവപുലഭ്യതാമ്. |
അതഃ പൃഥങ്നാസ്തി ജഗത്പരാത്മനഃ |
ഭ്രാന്തസ്യ യദ്യദ്ഭ്രമതഃ പ്രതീതം |
അതഃ പരം ബ്രഹ്മ സദദ്വിതീയം |
നിരസ്തമായാകൃതസര്വഭേദം |
ജ്ഞാതൃജ്ഞേയജ്ഞാനശൂന്യമനന്തം നിര്വികല്പകമ്. |
അഹേയമനുപാദേയം മനോവാചാമഗോചരമ്. |
തത്ത്വംപദാഭ്യാമഭിധീയമാനയോ- |
ഐക്യം തയോര്ലക്ഷിതയോര്ന വാച്യയോ- |
തയോര്വിരോധോയമുപാധികല്പിതോ |
ഏതാവുപാധീ പരജീവയോസ്തയോഃ |
അഥാത ആദേശ ഇതി ശ്രുതിഃ സ്വയം |
നേദം നേദം കല്പിതത്വാന്ന സത്യം |
തതസ്തു തൌ ലക്ഷണയാ സുലക്ഷ്യൌ |
സ ദേവദത്തോയമിതീഹ ചൈകതാ |
സംലക്ഷ്യ ചിന്മാത്രതയാ സദാത്മനോ- |
അസ്ഥൂലമിത്യേതദസന്നിരസ്യ |
മൃത്കാര്യം സകലം ഘടാദി സതതം മൃന്മാത്രമേവാഭിത- |
നിദ്രാകല്പിതദേശകാലവിഷയജ്ഞാത്രാദി സര്വം യഥാ |
ജാതിനീതികുലഗോത്രദൂരഗം |
യത്പരം സകലവാഗഗോചരം |
ഷഡ്ഭിരൂര്മിഭിരയോഗി യോഗിഹൃ- |
ഭ്രാന്തികല്പിതജഗത്കലാശ്രയം |
ജന്മവൃദ്ധിപരിണത്യപക്ഷയ- |
അസ്തഭേദമനപാസ്തലക്ഷണം |
ഏകമേവ സദനേകകാരണം |
നിര്വികല്പകമനല്പമക്ഷരം |
യദ്വിഭാതി സദനേകധാ ഭ്രമാ- |
യച്ചകാസ്ത്യനപരം പരാത്പരം |
ഉക്തമര്ഥമിമമാത്മനി സ്വയം |
സ്വം ബോധമാത്രം പരിശുദ്ധതത്ത്വം |
ബുദ്ധൌ ഗുഹായാം സദസദ്വിലക്ഷണം |
ജ്ഞാതേ വസ്തുന്യപി ബലവതീ വാസനാനാദിരേഷാ |
അഹം മമേതി യോ ഭാവോ ദേഹാക്ഷാദാവനാത്മനി. |
ജ്ഞാത്വാ സ്വം പ്രത്യഗാത്മാനം ബുദ്ധിതദ്വൃത്തിസാക്ഷിണമ്. |
ലോകാനുവര്തനം ത്യക്ത്വാ ത്യക്ത്വാ ദേഹാനുവര്തനമ്. |
ലോകവാസനയാ ജന്തോഃ ശാസ്ത്രവാസനയാപി ച. |
സംസാരകാരാഗൃഹമോക്ഷമിച്ഛോ- |
ജലാദിസംപര്കവശാത്പ്രഭൂത- |
അന്തഃശ്രിതാനന്തദുരന്തവാസനാ- |
അനാത്മവാസനാജാലൈസ്തിരോഭൂതാത്മവാസനാ. |
യഥാ യഥാ പ്രത്യഗവസ്ഥിതം മന- |
സ്വാത്മന്യേവ സദാ സ്ഥിത്യാ മനോ നശ്യതി യോഗിനഃ. |
തമോ ദ്വാഭ്യാം രജഃ സത്ത്വാത്സത്ത്വം ശുദ്ധേന നശ്യതി. |
പ്രാരബ്ധം പുഷ്യതി വപുരിതി നിശ്ചിത്യ നിശ്ചലഃ. |
നാഹം ജീവഃ പരം ബ്രഹ്മേത്യതദ്വ്യാവൃത്തിപൂര്വകമ്. |
ശ്രുത്യാ യുക്ത്യാ സ്വാനുഭൂത്യാ ജ്ഞാത്വാ സാര്വാത്മ്യമാത്മനഃ. |
അന്നദാനവിസര്ഗാഭ്യാമീഷന്നാസ്തി ക്രിയാ മുനേഃ. |
തത്ത്വമസ്യാദിവാക്യോത്ഥബ്രഹ്മാത്മൈകത്വബോധതഃ. |
അഹംഭാവസ്യ ദേഹേസ്മിന്നിഃശേഷവിലയാവധി. |
പ്രതീതിര്ജീവജഗതോഃ സ്വപ്നവദ്ഭാതി യാവതാ. |
നിദ്രായാ ലോകവാര്തായാഃ ശബ്ദാദേരപി വിസ്മൃതേഃ. |
മാതാപിത്രോര്മലോദ്ഭൂതം മലമാംസമയം വപുഃ. |
ഘടാകാശം മഹാകാശ ഇവാത്മാനം പരാത്മനി. |
സ്വപ്രകാശമധിഷ്ഠാനം സ്വയംഭൂയ സദാത്മനാ. |
ചിദാത്മനി സദാനന്ദേ ദേഹാരൂഢാമഹംധിയമ്. |
യത്രൈഷ ജഗദാഭാസോ ദര്പണാന്തഃ പുരം യഥാ. |
യത്സത്യഭൂതം നിജരൂപമാദ്യം |
സര്വാത്മനാ ദൃശ്യമിദം മൃഷൈവ |
അഹംപദാര്ഥസ്ത്വഹമാദിസാക്ഷീ |
വികാരിണാം സര്വവികാരവേത്താ |
അതോഭിമാനം ത്യജ മാംസപിണ്ഡേ |
ത്യജാഭിമാനം കുലഗോത്രനാമ- |
സന്ത്യന്യേ പ്രതിബന്ധാഃ പുംസഃ സംസാരഹേതവോ ദൃഷ്ടാഃ. |
യാവത്സ്യാത്സ്വസ്യ സംബന്ധോഹംകാരേണ ദുരാത്മനാ. |
അഹംകാരഗ്രഹാന്മുക്തഃ സ്വരൂപമുപപദ്യതേ. |
യോ വാ പുരൈഷോഹമിതി പ്രതീതോ |
ബ്രഹ്മാനന്ദനിധിര്മഹാബലവതാഹംകാരഘോരാഹിനാ |
യാവദ്വാ യത്കിംചിദ്വിഷദോഷസ്ഫൂര്തിരസ്തി ചേദ്ദേഹേ. |
അഹമോത്യന്തനിവൃത്ത്യാ തത്കൃതനാനാവികല്പസംഹൃത്യാ. |
അഹംകര്തര്യസ്മിന്നഹമിതി മതിം മുഞ്ച സഹസാ |
സദൈകരൂപസ്യ ചിദാത്മനോ വിഭോ- |
തസ്മാദഹംകാരമിമം സ്വശത്രും |
തതോഹമാദേര്വിനിവര്ത്യ വൃത്തിം |
സമൂലകൃത്തോപി മഹാനഹം പന- |
നിഗൃഹ്യ ശത്രോരഹമോവകാശഃ |
ദേഹാത്മനാ സംസ്ഥിത ഏവ കാമീ |
കാര്യപ്രവര്ധനാദ്ബീജപ്രവൃദ്ധിഃ പരിദൃശ്യതേ. |
വാസനാവൃദ്ധിതഃ കാര്യം കാര്യവൃദ്ധ്യാ ച വാസനാ. |
സംസാരബന്ധവിച്ഛിത്ത്യൈ തദ്ദ്വയം പ്രദഹേദ്യതിഃ. |
താഭ്യാം പ്രവര്ധമാനാ സാ സൂതേ സംസൃതിമാത്മനഃ. |
സര്വത്ര സര്വതഃ സര്വം ബ്രഹ്മമാത്രാവലോകനമ്. |
ക്രിയാനാശേ ഭവേച്ചിന്താനാശോസ്മാദ്വാസനാക്ഷയഃ. |
സദ്വാസനാസ്ഫൂര്തിവിജൃമ്ഭണേ സതി |
തമസ്തമഃകാര്യമനര്ഥജാലം |
ദൃശ്യം പ്രതീതം പ്രവിലാപയന്സ്വയം |
പ്രമാദോ ബ്രഹ്മനിഷ്ഠായാം ന കര്തവ്യഃ കദാചന. |
ന പ്രമാദാദനര്ഥോന്യോ ജ്ഞാനിനഃ സ്വസ്വരൂപതഃ. |
വിഷയാഭിമുഖം ദൃഷ്ട്വാ വിദ്വാംസമപി വിസ്മൃതിഃ. |
യഥാ പ്രകൃഷ്ടം ശൈവാലം ക്ഷണമാത്രം ന തിഷ്ഠതി. |
ലക്ഷ്യച്യുതം ചേദ്യദി ചിത്തമീഷ- |
വിഷയേഷ്വാവിശച്ചേതഃ സംകല്പയതി തദ്ഗുണാന്. |
തതഃ സ്വരൂപവിഭ്രംശോ വിഭ്രഷ്ടസ്തു പതത്യധഃ. |
അതഃ പ്രമാദാന്ന പരോസ്തി മൃത്യു- |
ജീവതോ യസ്യ കൈവല്യം വിദേഹേ ച സ കേവലഃ. |
യദാ കദാ വാപി വിപശ്ചിദേഷ |
ശ്രുതിസ്മൃതിന്യായശതൈര്നിഷിദ്ധേ |
സത്യാഭിസംധാനരതോ വിമുക്തോ |
യതിരസദനുസംധിം ബന്ധഹേതും വിഹായ |
ബാഹ്യാനുസംധിഃ പരിവര്ധയേത്ഫലം |
ബാഹ്യേ നിരുദ്ധേ മനസഃ പ്രസന്നതാ |
കഃ പണ്ഡിതഃ സന്സദസദ്വിവേകീ |
ദേഹാദിസംസക്തിമതോ ന മുക്തി- |
അന്തര്ബഹിഃ സ്വം സ്ഥിരജങ്ഗമേഷു |
സര്വാത്മനാ ബന്ധവിമുക്തിഹേതുഃ |
ദൃശ്യസ്യാഗ്രഹണം കഥം നു ഘടതേ ദേഹാത്മനാ തിഷ്ഠതോ |
സാര്വാത്മ്യസിദ്ധയേ ഭിക്ഷോഃ കൃതശ്രവണകര്മണഃ. |
ആരൂഢശക്തേരഹമോ വിനാശഃ |
അഹംബുദ്ധ്യൈവ മോഹിന്യാ യോജയിത്വാവൃതേര്ബലാത്. |
വിക്ഷേപശക്തിവിജയോ വിഷമോ വിധാതും |
സമ്യഗ്വിവേകഃ സ്ഫുടബോധജന്യോ |
പരാവരൈകത്വവിവേകവഹ്നി- |
ആവരണസ്യ നിവൃത്തിര്ഭവതി ച സമ്യക്പദാര്ഥദര്ശനതഃ. |
ഏതത്ിത്രതയം ദൃഷ്ടം സമ്യഗ്രജ്ജുസ്വരൂപവിജ്ഞാനാത്. |
അയോഗ്നിയോഗാദിവ സത്സമന്വയാ- |
തതോ വികാരാഃ പ്രകൃതേരഹംമുഖാ |
നിത്യാദ്വയാഖണ്ഡചിദേകരൂപോ |
ഇത്ഥം വിപശ്ചിത്സദസദ്വിഭജ്യ |
അജ്ഞാനഹൃദയഗ്രന്ഥേര്നിഃശേഷവിലയസ്തദാ. |
ത്വമഹമിദമിതീയം കല്പനാ ബുദ്ധിദോഷാ- |
ശാന്തോ ദാന്തഃ പരമുപരതഃ ക്ഷാന്തിയുക്തഃ സമാധിം |
സമാഹിതാ യേ പ്രവിലാപ്യ ബാഹ്യം |
ഉപാധിഭേദാത്സ്വയമേവ ഭിദ്യതേ |
സതി സക്തോ നരോ യാതി സദ്ഭാവം ഹ്യേകനിഷ്ഠയാ. |
ക്രിയാന്തരാസക്തിമപാസ്യ കീടകോ |
അതീവ സൂക്ഷ്മം പരമാത്മതത്ത്വം |
യഥാ സുവര്ണം പുടപാകശോധിതം |
നിരന്തരാഭ്യാസവശാത്തദിത്ഥം |
സമാധിനാനേന സമസ്തവാസനാ- |
ശ്രുതേഃ ശതഗുണം വിദ്യാന്മനനം മനനാദപി. |
നിര്വികല്പകസമാധിനാ സ്ഫുടം |
അതഃ സമാധത്സ്വ യതേന്ദ്രിയഃ സദാ |
യോഗസ്യ പ്രഥമം ദ്വാരം വാങ്നിരോധോപരിഗ്രഹഃ. |
ഏകാന്തസ്ഥിതിരിന്ദ്രിയോപരമണേ ഹേതുര്ദമശ്ചേതസഃ |
വാചം നിയച്ഛാത്മനി തം നിയച്ഛ |
ദേഹപ്രാണേന്ദ്രിയമനോബുദ്ധ്യാദിഭിരുപാധിഭിഃ. |
തന്നിവൃത്ത്യാ മുനേഃ സമ്യക്സര്വോപരമണം സുഖമ്. |
അന്തസ്ത്യാഗോ ബഹിസ്ത്യാഗോ വിരക്തസ്യൈവ യുജ്യതേ. |
ബഹിസ്തു വിഷയൈഃ സങ്ഗസ്തഥാന്തരഹമാദിഭിഃ. |
വൈരാഗ്യബോധൌ പുരുഷസ്യ പക്ഷിവ- |
അത്യന്തവൈരാഗ്യവതഃ സമാധിഃ |
വൈരാഗ്യാന്ന പരം സുഖസ്യ ജനകം പശ്യാമി വശ്യാത്മന- |
ആശാം ഛിന്ധി വിഷോപമേഷു വിഷയേഷ്വേഷൈവ മൃത്യോഃ സൃതി- |
ലക്ഷ്യേ ബ്രഹ്മണി മാനസം ദൃഢതരം സംസ്ഥാപ്യ ബാഹ്യേന്ദ്രിയം |
അനാത്മചിന്തനം ത്യക്ത്വാ കശ്മലം ദുഃഖകാരണമ്. |
ഏഷ സ്വയംജ്യോതിരശേഷസാക്ഷീ |
ഏതമച്ഛിന്നയാ വൃത്ത്യാ പ്രത്യയാന്തരശൂന്യയാ. |
അത്രാത്മത്വം ദൃഢീകുര്വന്നഹമാദിഷു സംത്യജന്. |
വിശുദ്ധമന്തഃകരണം സ്വരൂപേ |
ദേഹേന്ദ്രിയപ്രാണമനോഹമാദിഭിഃ |
ഘടകലശകുസൂലസൂചിമുഖ്യൈ- |
ബ്രഹ്മാദിസ്തമ്ബപര്യന്താ മൃഷാമാത്രാ ഉപാധയഃ. |
യത്ര ഭ്രാന്ത്യാ കല്പിതം യദ്വിവേകേ |
സ്വയം ബ്രഹ്മാ സ്വയം വിഷ്ണുഃ സ്വയമിന്ദ്രഃ സ്വയം ശിവഃ. |
അന്തഃ സ്വയം ചാപി ബഹിഃ സ്വയം ച |
തരങ്ഗഫേനഭ്രമവുദ്ബുദാദി സര്വം സ്വരൂപേണ ജലം യഥാ തഥാ. |
സദേവേദം സര്വം ജഗദവഗതം വാങ്മനസയോഃ |
ക്രിയാസമഭിഹാരേണ യത്ര നാന്യദിതി ശ്രുതിഃ. |
ആകാശവന്നിര്മലനിര്വികല്പ- |
വക്തവ്യം കിമു വിദ്യതേത്ര ബഹുധാ ബ്രഹ്മൈവ ജീവഃ സ്വയം |
ജഹി മലമയകോശേഹംധിയോത്ഥാപിതാശാം |
ശവാകാരം യാവദ്ഭജതി മനുജസ്താവദശുചിഃ |
സ്വാത്മന്യാരോപിതാശേഷാഭാസവസ്തുനിരാസതഃ. |
സമാഹിതായാം സതി ചിത്തവൃത്തൌ |
അസത്കല്പോ വികല്പോയം വിശ്വമിത്യേകവസ്തുനി. |
ദ്രഷ്ടൃദര്ശനദൃശ്യാദിഭാവശൂന്യൈകവസ്തുനി. |
കല്പാര്ണവ ഇവാത്യന്തപരിപൂര്ണൈകവസ്തുനി. |
തേജസീവ തമോ യത്ര വിലീനം ഭ്രാന്തികാരണമ്. |
ഏകാത്മകേ പരേ തത്ത്വേ ഭേദവാര്താ കഥം ഭവേത് |
ന ഹ്യസ്തി വിശ്വം പരതത്ത്വബോധാ- |
മായാമാത്രമിദം ദ്വൈതമദ്വൈതം പരമാര്ഥതഃ. |
അനന്യത്വമധിഷ്ഠാനാദാരോപ്യസ്യ നിരീക്ഷിതമ്. |
ചിത്തമൂലോ വികല്പോയം ചിത്താഭാവേ ന കശ്ചന. |
കിമപി സതതബോധം കേവലാനന്ദരൂപം |
പ്രകൃതിവികൃതിശൂന്യം ഭാവനാതീതഭാവം |
അജരമമരമസ്താഭാസവസ്തുസ്വരൂപം |
സമാഹിതാന്തഃകരണഃ സ്വരൂപേ |
സര്വോപാധിവിനിര്മുക്തം സച്ചിദാനന്ദമദ്വയമ്. |
ഛായേവ പുംസഃ പരിദൃശ്യമാന- |
സതതവിമലബോധാനന്ദരൂപം സമേത്യ |
സമൂലമേതത്പരിദഹ്യ വഹ്നൌ |
പ്രാരബ്ധസൂത്രഗ്രഥിതം ശരീരം |
അഖണ്ഡാനന്ദമാത്മാനം വിജ്ഞായ സ്വസ്വരൂപതഃ. |
സംസിദ്ധസ്യ ഫലം ത്വേതജ്ജീവന്മുക്തസ്യ യോഗിനഃ. |
വൈരാഗ്യസ്യ ഫലം ബോധോ ബോധസ്യോപരതിഃ ഫലമ്. |
യദ്യുത്തരോത്തരാഭാവഃ പൂര്വപൂര്വം തു നിഷ്ഫലമ്. |
ദൃഷ്ടദുഃഖേഷ്വനുദ്വേഗോ വിദ്യായാഃ പ്രസ്തുതം ഫലമ്. |
വിദ്യാഫലം സ്യാദസതോ നിവൃത്തിഃ |
അജ്ഞാനഹൃദയഗ്രന്ഥേര്വിനാശോ യദ്യശേഷതഃ. |
വാസനാനുദയോ ഭോഗ്യേ വൈരാഗ്യസ്യ തദാവധിഃ. |
ബ്രഹ്മാകാരതയാ സദാ സ്ഥിതതയാ നിര്മുക്തബാഹ്യാര്ഥധീ- |
സ്ഥിതപ്രജ്ഞോ യതിരയം യഃ സദാനന്ദമശ്നുതേ. |
ബ്രഹ്മാത്മനോഃ ശോധിതയോരേകഭാവാവഗാഹിനീ. |
യസ്യ സ്ഥിതാ ഭവേത്പ്രജ്ഞാ യസ്യാനന്ദോ നിരന്തരഃ. |
ലീനധീരപി ജാഗര്തി യോ ജാഗ്രദ്ധര്മവര്ജിതഃ. |
ശാന്തസംസാരകലനഃ കലാവാനപി നിഷ്കലഃ. |
വര്തമാനേപി ദേഹേസ്മിംശ്ഛായാവദനുവര്തിനി. |
അതീതാനനുസംധാനം ഭവിഷ്യദവിചാരണമ്. |
ഗുണദോഷവിശിഷ്ടേസ്മിന്സ്വഭാവേന വിലക്ഷണേ. |
ഇഷ്ടാനിഷ്ടാര്ഥസംപ്രാപ്തൌ സമദര്ശിതയാത്മനി. |
ബ്രഹ്മാനന്ദരസാസ്വാദാസക്തചിത്തതയാ യതേഃ. |
ദേഹേന്ദ്രിയാദൌ കര്തവ്യേ മമാഹംഭാവവര്ജിതഃ. |
വിജ്ഞാത ആത്മനോ യസ്യ ബ്രഹ്മഭാവഃ ശ്രുതേര്ബലാത്. |
ദേഹേന്ദ്രിയേഷ്വഹംഭാവ ഇദംഭാവസ്തദന്യകേ. |
ന പ്രത്യഗ്ബ്രഹ്മണോര്ഭേദം കദാപി ബ്രഹ്മസര്ഗയോഃ. |
സാധുഭിഃ പൂജ്യമാനേസ്മിന്പീഡ്യമാനേപി ദുര്ജനൈഃ. |
യത്ര പ്രവിഷ്ടാ വിഷയാഃ പരേരിതാ |
വിജ്ഞാതബ്രഹ്മതത്ത്വസ്യ യഥാപൂര്വം ന സംസൃതിഃ. |
പ്രാചീനവാസനാവേഗാദസൌ സംസരതീതി ചേത്. |
അത്യന്തകാമുകസ്യാപി വൃത്തിഃ കുണ്ഠതി മാതരി. |
നിദിധ്യാസനശീലസ്യ ബാഹ്യപ്രത്യയ ഈക്ഷ്യതേ. |
സുഖാദ്യനുഭവോ യാവത്താവത്പ്രാരബ്ധമിഷ്യതേ. |
അഹം ബ്രഹ്മേതി വിജ്ഞാനാത്കല്പകോടിശതാര്ജിതമ്. |
യത്കൃതം സ്വപ്നവേലായാം പുണ്യം വാ പാപമുല്ബണമ്. |
സ്വമസങ്ഗമുദാസീനം പരിജ്ഞായ നഭോ യഥാ. |
ന നഭോ ഘടയോഗേന സുരാഗന്ധേന ലിപ്യതേ. |
ജ്ഞാനോദയാത്പുരാരബ്ധം കര്മ ജ്ഞാനാന്ന നശ്യതി. |
വ്യാഘ്രബുദ്ധ്യാ വിനിര്മുക്തോ ബാണഃ പശ്ചാത്തു ഗോമതൌ. |
പ്രാരബ്ധം ബലവത്തരം ഖലു വിദാം ഭോഗേന തസ്യ ക്ഷയഃ |
ഉപാധിതാദാത്മ്യവിഹീനകേവല- |
ന ഹി പ്രബുദ്ധഃ പ്രതിഭാസദേഹേ |
ന തസ്യ മിഥ്യാര്ഥസമര്ഥനേച്ഛാ |
തദ്വത്പരേ ബ്രഹ്മണി വര്തമാനഃ |
കര്മണാ നിര്മിതോ ദേഹഃ പ്രാരബ്ധം തസ്യ കല്പ്യതാമ്. |
അജോ നിത്യ ഇതി ബ്രൂതേ ശ്രുതിരേഷാ ത്വമോഘവാക്. |
പ്രാരബ്ധം സിധ്യതി തദാ യദാ ദേഹാത്മനാ സ്ഥിതിഃ. |
അധ്യസ്തസ്യ കുതഃ സത്ത്വമസത്ത്വസ്യ കുതോ ജനിഃ. |
ജ്ഞാനേനാജ്ഞാനകാര്യസ്യ സമൂലസ്യ ലയോ യദി. |
ന തു ദേഹാദിസത്യത്വബോധനായ വിപശ്ചിതാമ്. |
പരിപൂര്ണമനാദ്യന്തമപ്രമേയമവിക്രിയമ്. |
സദ്ധനം ചിദ്ധനം നിത്യമാനന്ദഘനമക്രിയമ്. |
പ്രത്യഗേകരസം പൂര്ണമനന്തം സര്വതോമുഖമ്. |
അഹേയമനുപാദേയമനാധേയമനാശ്രയമ്. |
നിര്ഗുണം നിഷ്കലം സൂക്ഷ്മം നിര്വികല്പം നിരഞ്ജനമ്. |
അനിരൂപ്യസ്വരൂപം യന്മനോവാചാമഗോചരമ്. |
സത്സമൃദ്ധം സ്വതഃസിദ്ധം ശുദ്ധം ബുദ്ധമനീദൃശമ്. |
നിരസ്തരാഗാ നിരപാസ്തഭോഗാഃ |
ഭവാനപീദം പരതത്ത്വമാത്മനഃ |
സമാധിനാ സാധു വിനിശ്ചലാത്മനാ |
സ്വസ്യാവിദ്യാബന്ധസംബന്ധമോക്ഷാ- |
ബന്ധോ മോക്ഷശ്ച തൃപ്തിശ്ച ചിന്താരോഗ്യക്ഷുധാദയഃ. |
തടസ്ഥിതാ ബോധയന്തി ഗുരവഃ ശ്രുതയോ യഥാ. |
സ്വാനുഭൂത്യാ സ്വയം ജ്ഞാത്വാ സ്വമാത്മാനമഖണ്ഡിതമ്. |
വേദാന്തസിദ്ധാന്തനിരുക്തിരേഷാ |
ഇതി ഗുരുവചനാച്ഛ്രുതിപ്രമാണാ- |
കംചിത്കാലം സമാധായ പരേ ബ്രഹ്മണി മാനസമ്. |
ബുദ്ധിര്വിനഷ്ടാ ഗലിതാ പ്രവൃത്തി- |
വാചാ വക്തുമശക്യമേവ മനസാ മന്തും ന വാസ്വാദ്യതേ |
ക്വ ഗതം കേന വാനീതം കുത്ര ലീനമിദം ജഗത്. |
കിം ഹേയം കിമുപാദേയം കിമന്യത്കിം വിലക്ഷണമ്. |
ന കിംചിദത്ര പശ്യാമി ന ശ്രൃണോമി ന വേദ്മ്യഹമ്. |
നമോ നമസ്തേ ഗുരവേ മഹാത്മനേ |
യത്കടാക്ഷശശിസാന്ദ്രചന്ദ്രികാ- |
ധന്യോഹം കൃതകൃത്യോഹം വിമുക്തോഹം ഭവഗ്രഹാത്. |
അസങ്ഗോഹമനങ്ഗോഹമലിങ്ഗോഹമഭങ്ഗുരഃ. |
അകര്താഹമഭോക്താഹമവികാരോഹമക്രിയഃ. |
ദ്രഷ്ടുഃ ശ്രോതുര്വക്തുഃ കര്തുര്ഭോക്തുര്വിഭിന്ന ഏവാഹമ്. |
നാഹമിദം നാഹമദോപ്യുഭയോരവഭാസകം പരം ശുദ്ധമ്. |
നിരുപമമനാദിതത്ത്വം ത്വമഹമിദമദ ഇതി കല്പനാദൂരമ്. |
നാരായണോഹം നരകാന്തകോഹം |
സര്വേഷു ഭൂതേഷ്വഹമേവ സംസ്ഥിതോ |
മയ്യഖണ്ഡസുഖാമ്ഭോധൌ ബഹുധാ വിശ്വവീചയഃ. |
സ്ഥൂലാദിഭാവാ മയി കല്പിതാ ഭ്രമാ- |
ആരോപിതം നാശ്രയദൂഷകം ഭവേ- |
ആകാശവത്കല്പവിദൂരഗോഹ- |
ന മേ ദേഹേന സംബന്ധോ മേഘേനേവ വിഹായസഃ. |
ഉപാധിരായാതി സ ഏവ ഗച്ഛതി |
ന മേ പ്രവൃത്തിര്ന ച മേ നിവൃത്തിഃ |
പുണ്യാനി പാപാനി നിരിന്ദ്രിയസ്യ |
ഛായയാ സ്പൃഷ്ടമുഷ്ണം വാ ശീതം വാ സുഷ്ഠു ദുഷ്ഠു വാ. |
ന സാക്ഷിണം സാക്ഷ്യധര്മാഃ സംസ്പൃശന്തി വിലക്ഷണമ്. |
രവേര്യഥാ കര്മണി സാക്ഷിഭാവോ |
കര്താപി വാ കാരയിതാപി നാഹം |
ചലത്യുപാധൌ പ്രതിബിമ്ബലൌല്യ- |
ജലേ വാപി സ്ഥലേ വാപി ലുഠത്വേഷ ജഡാത്മകഃ. |
കര്തൃത്വഭോക്തൃത്വഖലത്വമത്തതാ- |
സന്തു വികാരാഃ പ്രകൃതേര്ദശധാ ശതധാ സഹസ്രധാ വാപി. |
അവ്യക്താദി സ്ഥൂലപര്യന്തമേത- |
സര്വാധാരം സര്വവസ്തുപ്രകാശം |
യസ്മിന്നസ്താശേഷമായാവിശേഷം |
നിഷ്ക്രിയോസ്മ്യവികാരോസ്മി |
സര്വാത്മകോഹം സര്വോഹം സര്വാതീതോഹമദ്വയഃ. |
സ്വാരാജ്യസാമ്രാജ്യവിഭൂതിരേഷാ |
മഹാസ്വപ്നേ മായാകൃതജനിജരാമൃത്യുഗഹനേ |
നമസ്തസ്മൈ സദേകസ്മൈ നമശ്ചിന്മഹസേ മുഹുഃ. |
ഇതി നതമവലോക്യ ശിഷ്യവര്യം |
ബ്രഹ്മപ്രത്യയസംതതിര്ജഗദതോ ബ്രഹ്മൈവ സത്സര്വതഃ |
കസ്താം പരാനന്ദരസാനുഭൂതി- |
അസത്പദാര്ഥാനുഭവേ ന കിംചി- |
സ്വമേവ സര്വതഃ പശ്യന്മന്യമാനഃ സ്വമദ്വയമ്. |
അഖണ്ഡബോധാത്മനി നിര്വികല്പേ |
തൂഷ്ണീമവസ്ഥാ പരമോപശാന്തി- |
നാസ്തി നിര്വാസനാന്മൌനാത്പരം സുഖകൃദുത്തമമ്. |
ഗച്ഛംസ്തിഷ്ഠന്നുപവിശഞ്ശയാനോ വാന്യഥാപി വാ. |
ന ദേശകാലാസനദിഗ്യമാദി- |
ഘടോയമിതി വിജ്ഞാതും നിയമഃ കോന്വപേക്ഷ്യതേ. |
അയമാത്മാ നിത്യസിദ്ധഃ പ്രമാണേ സതി ഭാസതേ. |
ദേവദത്തോഹമിത്യേതദ്വിജ്ഞാനം നിരപേക്ഷകമ്. |
ഭാനുനേവ ജഗത്സര്വം ഭാസതേ യസ്യ തേജസാ. |
വേദശാസ്ത്രപുരാണാനി ഭൂതാനി സകലാന്യപി. |
ഏഷ സ്വയംജ്യോതിരനന്തശക്തി- |
ന ഖിദ്യതേ നോ വിഷയൈഃ പ്രമോദതേ |
ക്ഷുധാം ദേഹവ്യഥാം ത്യക്ത്വാ ബാലഃ ക്രീഡതി വസ്തുനി. |
ചിന്താശൂന്യമദൈന്യഭൈക്ഷമശനം പാനം സരിദ്വാരിഷു |
വിമാനമാലമ്ബ്യ ശരീരമേതത് |
ദിഗമ്ബരോ വാപി ച സാമ്ബരോ വാ |
കാമാന്നീ കാമരൂപീ സംശ്ചരത്യേകചരോ മുനിഃ. |
ക്വചിന്മൂഢോ വിദ്വാന്ക്വചിദപി മഹാരാജവിഭവഃ |
നിര്ധനോപി സദാ തുഷ്ടോപ്യസഹായോ മഹാബലഃ. |
അപി കുര്വന്നകുര്വാണശ്ചാഭോക്താ ഫലഭോഗ്യപി. |
അശരീരം സദാ സന്തമിമം ബ്രഹ്മവിദം ക്വചിത്. |
സ്ഥൂലാദിസംബന്ധവതോഭിമാനിനഃ |
തമസാ ഗ്രസ്തവദ്ഭാനാദഗ്രസ്തോപി രവിര്ജനൈഃ. |
തദ്വദ്ദേഹാദിബന്ധേഭ്യോ വിമുക്തം ബ്രഹ്മവിത്തമമ്. |
അഹിനിര്ല്വയനീവായം മുക്തദേഹസ്തു തിഷ്ഠതി. |
സ്രോതസാ നീയതേ ദാരു യഥാ നിമ്നോന്നതസ്ഥലമ്. |
പ്രാരബ്ധകര്മപരികല്പിതവാസനാഭിഃ |
നൈവേന്ദ്രിയാണി വിഷയേഷു നിയുങ്ക്ത ഏഷ |
ലക്ഷ്യാലക്ഷ്യഗതിം ത്യക്ത്വാ യസ്തിഷ്ഠേത്കേവലാത്മനാ. |
ജീവന്നേവ സദാ മുക്തഃ കൃതാര്ഥോ ബ്രഹ്മവിത്തമഃ. |
ശൈലൂഷോ വേഷസദ്ഭാവാഭാവയോശ്ച യഥാ പുമാന്. |
യത്ര ക്വാപി വിശീര്ണം പര്ണമിവ തരോര്വപുഃ പതനാത്. |
സദാത്മനി ബ്രഹ്മണി തിഷ്ഠതോ മുനേഃ |
ദേഹസ്യ മോക്ഷോ നോ മോക്ഷോ ന ദണ്ഡസ്യ കമണ്ഡലോഃ |
കുല്യായാമഥ നദ്യാം വാ ശിവക്ഷേത്രേപി ചത്വരേ. |
പത്രസ്യ പുഷ്പസ്യ ഫലസ്യ നാശവ- |
പ്രജ്ഞാനഘന ഇത്യാത്മലക്ഷണം സത്യസൂചകമ്. |
അവിനാശീ വാ അരേയമാത്മേതി ശ്രുതിരാത്മനഃ. |
പാഷാണവൃക്ഷതൃണധാന്യകടാമ്ബരാദ്യാ |
വിലക്ഷണം യഥാ ധ്വാന്തം ലീയതേ ഭാനുതേജസി. |
ഘടേ നഷ്ടേ യഥാ വ്യോമ വ്യോമൈവ ഭവതി സ്ഫുടമ്. |
ക്ഷീരം ക്ഷീരേ യഥാ ക്ഷിപ്തം തൈലം തൈലേ ജലം ജലേ. |
ഏവം വിദേഹകൈവല്യം സന്മാത്രത്വമഖണ്ഡിതമ്. |
സദാത്മൈകത്വവിജ്ഞാനദഗ്ധാവിദ്യാദിവര്ഷ്മണഃ. |
മായാക്ലൃപ്തൌ ബന്ധമോക്ഷൌ ന സ്തഃ സ്വാത്മനി വസ്തുതഃ. |
ആവൃതേഃ സദസത്ത്വാഭ്യാം വക്തവ്യേ ബന്ധമോക്ഷണേ. |
ബന്ധശ്ച മോക്ഷശ്ച മൃഷൈവ മൂഢാ |
അസ്തീതി പ്രത്യയോ യശ്ച |
അതസ്തൌ മായയാ ക്ലൃപ്തൌ ബന്ധമോക്ഷൌ ന ചാത്മനി |
ന നിരോധോ ന ചോത്പത്തി- |
സകലനിഗമചൂഡാസ്വാന്തസിദ്ധാന്തഗുഹ്യം |
ഇതി ശ്രുത്വാ ഗുരോര്വാക്യം |
ഗുരുരേഷ സദാനന്ദ- |
ഇത്യാചാര്യസ്യ ശിഷ്യസ്യ |
ഹിതമിദമുപദേശമാദ്രിയന്താം |
സംസാരാധ്വനി താപഭാനുകിരണപ്രോദ്ഭൂതദാഹവ്യഥാ- |